Irma Swahn rapporterar från Tyskland

Okategoriserade

En flopp och en västernbuskis på Berlinale

22 feb , 2018, 00.43 irmaswahn

 

© 2017 Macassar Productions – Europa Corp – Arte France Cinema – NJJ Entertainment – Scope Pictures/Guy Ferrandis

Inte ens Isabelle Hupperts rubinröda läppar blidkade recensenterna. Benoit Jacquots film “Eva” sågades över hela linjen.

Upptakten var lovande. Bertrand (Gaspard Ulliel), en prostituerad smågangster, hinner inte ens knäppa upp sina tajta jeans innan hans kund, en gammal brittisk dramatiker, får en hjärtattack i badkaret. Kallsinnigt låter han åldringen sjunka ner i vattnet.

Han stoppar på sig ett just avslutat manuskript och slänger datorn i Seine.

Snart frotterar sig gossen i kretsarna – pjäsen får strålande recensioner och skall också visas på stadsteatern i Annecy.

Där tar Eva emot sina kunder i en lyxvilla.

Men redan någonstans här börjar filmen tappa fart.

Förlaget betalar ett rundhänt förskott men manusskrivandet går trögt. Dels för att killen knappast kan stava och dels på grund av att Eva upptar hans tankar. Naturligtvis är inte Eva heller den hon utger sig för att vara. Hennes man är visserligen konsthandlare men inte på affärsresa i Singapore utan i fängelse.

Det här är den sjätte filmen som Isabelle Huppert och Benoit Jacquot gör tillsammans. – Man behöver inte regissera henne, sade Jacquot på presskonferensen, hon skapar själv sina personer, i henne finns redan alla dimensioner på plats.

Ända sedan “Spetsknypplerskan” 1977 har Isabelle Huppert blivit känd för sina kvinnor längs hela skalan från pervers galenskap till lindrigare fall av känslostörningar.

Också hennes Eva är elegant och konsekvent framställd. – Eva är en praktisk kvinna, säger Huppert  i Berlin. Hon behöver pengar och vill leva bekvämt och så fixar hon det. Typiskt madame Huppert. Hon låter alltid förstå att hon själv också fixar sina rollporträtt hur enkelt som helst. – Man bara gör, säger Huppert och rycker på axeln.

Men problemet är att filmen lunkar fram som på räls. Precis som tågen som filmen igenom kör Paris – Annecy och v.v. Det gnistrar aldrig till mellan Eva och Bertrand. Trots att Ulliel inte är oäven i rollen som en äregirig wannabe, som förstår att dölja den intellektuella bristen genom att blänga under lugg och muttra ohörbart.

Filmens förlaga är  en bok av James Hadley Chase , som Benoit Jacquot läste redan som tonåring. – Den är en orsak till att jag bestämde mig för att syssla med film, sa Jacquot på presskonferensen.

Legendariske Joseph Losey gjorde redan 1962 en svart-vit filmatisering på Hadley Chase´s bok med en ung Jeanne Moreau i huvudrollen. Då utspelade sig dramat i Venedig.

Cineaster må nu gå till sina arkiv och själva bedöma vilken plats Jacquots version får inta i de filmhistoriska annalerna.

David och Nathan Zellners bidrag “Damsel” i genren västernparodier fick inget nådigt mottagande i Berlin.

“En infantil intrig i en film fullastad med klichéer och som inte tycks kunna bestämma sig om den är en en parodi, burlesk eller ett bidrag i en seriös diskussion”, skriver Berliner Zeitung.

TAZ beskriver storyn som att “ett gäng idioter förvandlar en kvinnas liv till ett helvete när de försöker ´rädda`henne fast hon inte vill eller behöver räddas”. Om man försöker parodiera en västern, (en genre som har parodierats i femtio år)  måste man för det första kunna skriva ett bra manus och se till att man har skådespelare som inte bara yttrar sina repliker rakt upp och ner, utan förmår uttrycka det komiska och absurda, tycker Sennhausers filmblogg. Också flesta andra kritiker har svårt att förstå vad Zellners egentligen är ute efter. De ses närmast som bleka kopior av bröderna Coen, som tydligen är deras stora idoler. Men där Coens värld(ar) är skruvade och skiktade är Zellners enkelriktad och platt. Här saknas helt de bägge Coen´s mustiga kärnfullhet, lakonismer och överraskande “twists”.

.

“Damsel” med Robert Pattinson, Mia Wasikowska och David Zellner i huvudrollerna tävlar i sektionen Competition, men någon Guldbjörn blir det knappast av recensionerna att döma.

Kommenteringen är stängd.